Het medische doolhof

“Ik kom bij de huisarts, de internist, de reumatoloog, de cardioloog, de orthopeed, de neuroloog en de fysiotherapeut. Iedereen zegt iets anders, niemand praat met elkaar en ik snap er niks meer van.”

Wat doet de Hulpdokter nou precies? Dat is een vraag die ik regelmatig krijg van zowel patiënten als collega dokters. Het korte antwoord: de tijd nemen voor de patiënt.

De meeste patiënten die ik help hebben niet eens zo’n complex ziektebeeld, maar zijn vooral verdwaald in het medische doolhof. Het vaste patroon dat ik vaak terugzie: de huisarts die maar 10 minuten heeft voor de patiënt, het gevoel van het kastje naar de muur gestuurd te worden, en medische informatie die niet goed beklijft. Ter vergelijking: tijdens een keukentafelgesprek ben ik zo’n anderhalf uur in gesprek met een patiënt.

De patiënte die de bovenstaande quote vertelde, had een behoorlijke voorgeschiedenis waarbij de gewrichtsklachten voorop stonden. Er volgde een goed gesprek waarbij ik uitgebreid de tijd nam om alle ziektebeelden toe te lichten, alsmede de rollen van de verschillende specialismen. Er werd ineens heel veel duidelijk voor haar. Met een goed overzicht en een duidelijk plan kon ze naar haar eigen huisarts. Een maand later was zij van 7 naar 2 behandelaren gegaan.

En het zijn niet alleen de patiënten zelf die verstrikt raken in het medische doolhof. Laten we de mantelzorgers niet vergeten. Stel je eens voor, je partner of een ouder ligt plotseling in het ziekenhuis. Ineens word je gebombardeerd tot medisch adviseur van een naaste. In de ernstige gevallen moet je ook beslissingen maken voor een ander. Ik begeleid hen door het hele proces en op verzoek schuif ik aan bij het familiegesprek. Als we het op een later moment weer bespreken begint de informatie pas echt binnen te komen.

De tijd is het beste medicijn. Dat blijkt ook hier weer. Ruim de tijd nemen voor patiënten. Tijd om te luisteren, tijd om uitleg te geven en tijd om alles te laten bezinken. Daarmee voorkomen we onnodige behandelingen of second opinions. En nog veel belangrijker, zo leveren we echt patiëntgerichte zorg.

Oh ja, de meeste gestelde vraag in het ziekenhuis…
“Wat is nou het verschil tussen de zaalarts, de co-assistent, de arts-assistent en de aios?”
Het antwoord op die vraag vind je in dit artikel.

Patiënten die in het ziekenhuis komen ervaren de zorg soms als een medisch doolhof

Op de hoogte blijven?

De Hulpdokter praat je elke twee weken bij over een medische term in een kort en duidelijk mailtje. 
Dat is leuk en leerzaam. Blijf jij ook up-to-date? Meld je aan en lees mee!

Recente artikelen

Etiologie betekent de oorzaak van een ziekte. Als de dokter op zoek is naar de etiologie wil hij de oorzaak van de ziekte weten.

Etiologie

Dokters zijn meestal op zoek naar een diagnose. Een goede diagnose verklaart de klachten van de patiënt en geeft aanwijzingen voor de juiste behandeling. Maar

lees meer
Een predispositie hebben voor een ziekte betekent dat je een verhoogde kans hebt om die ziekte in de toekomst te krijgen.

Predispositie

In het medisch dossier beschrijft de dokter meestal de onderzoeken en diagnoses die al hebben plaatsgevonden. Maar een goede dokter denkt ook vooruit. Heeft de

lees meer
Idiopathisch betekent de oorzaak van de ziekte niet bekend is.

Idiopathisch

De decursus van het medisch dossier begint meestal met een anamnese en eindigt met de diagnose. Gelukkig zijn de meeste diagnoses tegenwoordig goed te vinden

lees meer

Voorbeeld DossierCheck

Voorbeeld GespreksPartner