Begrijpelijke taal in het ziekenhuis

Hoe zou jij reageren als de arts tegen je zegt dat je acute virale nasofaryngitis hebt? đŸ˜Č

Woorden doen ertoe, zeker in de zorg!

Recent werd De Hulpdokter geĂŻnterviewd door Jeroen Schalk voor Gebruiker Centraal over begrijpelijke taal in de zorg.

Het artikel lees je via de link hieronder. Maar deze quotes wil ik alvast met jullie delen:

Vaktermen in het ziekenhuis

“Ziekenhuisfolder: ‘U moet 12 uur voorafgaand aan het betreffende onderzoek nuchter blijven.’ Alleen, niet iedereen vat ‘nuchter’ op als niet mogen eten. Het komt dus best vaak voor dat mensen doodleuk met een ontbijt achter hun kiezen naar een darmonderzoek komen.” Gevolg: het onderzoek kan niet doorgaan, terwijl er wel mensen en materialen voor zijn gereserveerd. “Dat is dus allemaal weggegooid geld. Zonde!”

Goede instructies voor de patiënt

“Als een arts tegen patiĂ«nt met een wond zegt: ‘Doe maar even rustig aan’, dan wordt dat slecht nageleefd. Maar als de arts zegt: ‘Je mag de komende 2 weken niet fietsen’, dan is dat heel duidelijk en wordt het door de patiĂ«nt veel sneller opgevolgd.”

Meer informatie is minder informatie

“Niet zo volledig mogelijk communiceren, maar juist zo relevant mogelijk. Kijk en overleg eerst wat de ontvanger nodig heeft, en wie de ontvanger is. Kijk daarna pas naar middelen en wat je wel of niet communiceert.”

Begrijpelijke taal in de medische wereld zorgt voor een betere gezondheid Ă©n minder kosten.

Wil jij, met jouw ziekenhuis, ook begrijpelijke teksten schrijven voor de patiënt? Neem contact op en wij denken graag met je mee!

Het hele artikel lees je hier:
Ziekenhuis en overheid: andere wereld, zelfde communicatie-uitdagingen

PS: die acute virale nasofaryngitis is gewoon een verkoudheidje, niks aan de hand dus 😉

Begrijpelijke taal in het ziekenhuis.

Up-to-date blijven?

Elke twee weken praten we je bij over een medische term in een kort mailtje.

Dat is leuk en leerzaam! Wil jij jouw kennis van medische termen ook up-to-date houden?

Gastro-enteritis is de medische term voor een maagdarmontsteking.

Gastro-enteritis

Gastro-enteritis betekent een maagdarmontsteking. De typische klachten hierbij zijn diarree, braken en koorts. Een gastro-enteritis ontstaat meestal door een bacterie of virus. Soms wordt de term buikgriep

lees meer
Tumor is de medische term voor zwelling of gezwel.

Tumor

Tumor komt uit het Latijn en betekent zwelling of gezwel. Dit kan elk soort zwelling zijn: – een bultje op de huid – een gezwollen knie – vocht in

lees meer
Veel zorgverleners leven in een medische bubbel, waardoor het lastig is om helder te communiceren met hun patiënten.

Medische bubbel

Leef jij in een medische bubbel? Het is een vraag die vaak terugkomt tijdens mijn workshop over begrijpelijke medische taal. Ik probeer mijn collega zorgverleners

lees meer

Voorbeeld DossierCheck

Voorbeeld GespreksPartner