Begrijpelijke taal in het ziekenhuis

Hoe zou jij reageren als de arts tegen je zegt dat je acute virale nasofaryngitis hebt? šŸ˜²

Woorden doen ertoe, zeker in de zorg!

Recent werd De Hulpdokter geĆÆnterviewd door Jeroen Schalk voor Gebruiker Centraal over begrijpelijke taal in de zorg.

Het artikel lees je via de link hieronder. Maar deze quotes wil ik alvast met jullie delen:

Vaktermen in het ziekenhuis

ā€œZiekenhuisfolder: ā€˜U moet 12 uur voorafgaand aan het betreffende onderzoek nuchter blijven.ā€™ Alleen, niet iedereen vat ā€˜nuchterā€™ op als niet mogen eten. Het komt dus best vaak voor dat mensen doodleuk met een ontbijt achter hun kiezen naar een darmonderzoek komen.ā€ Gevolg: het onderzoek kan niet doorgaan, terwijl er wel mensen en materialen voor zijn gereserveerd. ā€œDat is dus allemaal weggegooid geld. Zonde!”

Goede instructies voor de patiƫnt

“Als een arts tegen patiĆ«nt met een wond zegt: ā€˜Doe maar even rustig aanā€™, dan wordt dat slecht nageleefd. Maar als de arts zegt: ā€˜Je mag de komende 2 weken niet fietsenā€™, dan is dat heel duidelijk en wordt het door de patiĆ«nt veel sneller opgevolgd.ā€

Meer informatie is minder informatie

“Niet zoĀ volledigĀ mogelijk communiceren, maar juist zoĀ relevantĀ mogelijk. Kijk en overleg eerst wat de ontvanger nodig heeft, en wie de ontvanger is. Kijk daarna pas naar middelen en wat je wel of niet communiceert.ā€

Begrijpelijke taal in de medische wereld zorgt voor een betere gezondheid Ć©n minder kosten.

Wil jij, met jouw ziekenhuis, ook begrijpelijke teksten schrijven voor de patiƫnt? Neem contact op en wij denken graag met je mee!

Het hele artikel lees je hier:
Ziekenhuis en overheid: andere wereld, zelfde communicatie-uitdagingen

PS: die acute virale nasofaryngitis is gewoon een verkoudheidje, niks aan de hand dus šŸ˜‰

Begrijpelijke taal in het ziekenhuis.

Op de hoogte blijven?

De Hulpdokter praat je elke twee weken bij over een medische term in een kort en duidelijk mailtje. 
Dat is leuk en leerzaam. Blijf jij ook up-to-date? Meld je aan en lees mee!

Recente artikelen

Een maligniteit is een kwaadaardige tumor. Oftewel kanker.

Maligniteit

Maligniteit is de medische term voor kanker. Beter gezegd is een maligniteit een kwaadaardige tumor. In dit artikel leggen we het verschil uit tussen een

lees meer
Tijdens de auscultatie kan de dokter crepitaties en rhonchi horen

Auscultatie

De medische term auscultatieĀ betekent: luisteren naar de inwendige organen, zoals het hart, de longen of de buik. Soms schrijft men ook aescultatie (met ae). De

lees meer
Profylaxe betekent een maatregel of medicijn ter preventie van een ziekte. Het is dus bedoeld om de ziekte te voorkomen, niet ter behandeling.

Profylaxe

Profylaxe is een maatregel of medicatie, waarmee een ziekte wordt voorkomen. Het stamt af van het Griekse woord profylaxis, wat “beschermend” betekent. Een ander woord

lees meer

Voorbeeld DossierCheck

Voorbeeld GespreksPartner