Afgelopen week mocht ik als gastdocent ondersteunen bij een praktijkdag op de Radboud Universiteit. Bij dit interdisciplinaire keuzevak leren studenten Geneeskunde en Communicatiewetenschappen over de verschillende vormen van communicatie binnen de zorg. Tijdens de praktijkdag spelen de studenten een crisissituatie na die gebaseerd is op echte ervaringen uit het werkveld.
De studenten werden onderverdeeld in een groep artsen, projectleiders en directie. Onder hoge druk moesten verschillende problemen tegelijk worden opgelost. Bijvoorbeeld een stroomuitval tijdens de lancering van het nieuwe EPD, telefoneren met een boze chirurg en een interview met de pers naar aanleiding van een medische fout. De studenten bleken na het volgen van het keuzevak goed opgewassen tegen deze uitdagingen.
Op een praktijkdag over communicatie in de zorg mag een casus over de Hulpdokter natuurlijk niet ontbreken. De groep artsen ging aan de slag met een DossierCheck. Na even puzzelen met de medische termen en afkortingen werd het (fictieve) verslag van de orthopeed vertaald naar begrijpelijk Nederlands. Het resultaat was uitstekend! Oordeel zelf hoeveel leesbaarder de uitwerking van de studenten is ten opzichte van het originele verslag. Ik denk dat de patiënt hier erg tevreden mee zou zijn.
Mooi dat de Radboud Universiteit actief onderwijs geeft over communicatie in de zorg. De resultaten van de onderwijsdag beloven veel goeds voor de dokters van de toekomst!
PS: de uitwerking is geplaatst met toestemming van de studenten en dient niet als medisch advies geïnterpreteerd te worden.