Waarom zijn medische teksten zo moeilijk?

60% van de Nederlanders begrijpt teksten tot taalniveau B1 of lager.

Weet jij hoeveel procent van de teksten is geschreven op taalniveau B1?

Het antwoord is 5%.

Dat betekent dat 95% van alle (officiële) teksten lastig te begrijpen is voor een groot deel van de Nederlanders.

Inmiddels heb ik al honderden medische folders, webteksten en instructies gelezen. En ik kan jullie zeggen dat teksten in de zorg geen uitzondering zijn.

Ik heb me vaak afgevraagd hoe dat eigenlijk kan. Waarom schrijven we zo’n moeilijke teksten? Deze onderwerpen komen vaak terug in gesprekken met klanten:

1) Artsen en verpleegkundigen zijn hoogopgeleid en bezitten veel kennis. Die kennis brengen ze graag over aan de patiënt. Maar te veel kennis overdragen werkt averechts! Meer informatie = minder informatie.

2) Moeilijk schrijven is makkelijk. Het academische vocabulaire van taalniveau C2 biedt veel vrijheid qua zinsbouw en woordkeuze. Maar zodra je op B1 gaat schrijven moet je ineens keuzes gaan maken. Makkelijk schrijven is niet zo makkelijk.

3) Communicatieadviseurs hebben een zesde zintuig voor het opstellen van begrijpelijke teksten. Maar ze missen vaak de specialistische kennis om in de teksten van zorgprofessionals te snijden. De balans tussen medische kennis en de principes van begrijpelijke communicatie is lastig te vinden.

Gelukkig is er een trend gaande in de Nederlandse gezondheidszorg om teksten gericht aan patiënten begrijpelijker te maken.

Kijk bijvoorbeeld naar Rivas Zorggroep en OLVG die zich committeren aan de Direct Duidelijk Deal. Zo laat je aan alle partijen zien dat je begrijpelijke communicatie serieus neemt.

En steeds meer artsen en verpleegkundigen worden zich bewust van de voordelen van heldere patiëntcommunicatie. Zoals verhoogde therapietrouw en minder second opinions. De medische vakgroep en de afdeling Communicatie weten elkaar steeds vaker te vinden.

Ben jij ook met jouw ziekenhuis, zorggroep of andere instelling ook voornemens om begrijpelijker te communiceren naar patiënten?
Neem contact op en ik denk graag met je mee!

60% van de Nederlanders begrijpt teksten tot taalniveau B1 of lager.

Op de hoogte blijven?

De Hulpdokter praat je elke twee weken bij over een medische term in een kort en duidelijk mailtje. 
Dat is leuk en leerzaam. Blijf jij ook up-to-date? Meld je aan en lees mee!

Recente artikelen

Tijdens de auscultatie kan de dokter crepitaties en rhonchi horen

Auscultatie

De medische term auscultatie betekent: luisteren naar de inwendige organen, zoals het hart, de longen of de buik. Soms schrijft men ook aescultatie (met ae). De

lees meer
Profylaxe betekent een maatregel of medicijn ter preventie van een ziekte. Het is dus bedoeld om de ziekte te voorkomen, niet ter behandeling.

Profylaxe

Profylaxe is een maatregel of medicatie, waarmee een ziekte wordt voorkomen. Het stamt af van het Griekse woord profylaxis, wat “beschermend” betekent. Een ander woord

lees meer
Een indicatie betekent dat de arts een bepaald onderzoek of behandeling noodzakelijk acht voor de patiënt. Maar het kan ook andere betekenissen hebben binnen de Geneeskunde.

Indicatie

Indicatie komt van het Latijnse indicatio, wat “aanwijzing” betekent. In de medische taal wordt deze term op verschillende manieren gebruikt. Indicatie als behandeladvies Dit is een behandeladvies,

lees meer

Voorbeeld DossierCheck

Voorbeeld GespreksPartner