Waarom zijn medische teksten zo moeilijk?

60% van de Nederlanders begrijpt teksten tot taalniveau B1 of lager.

Weet jij hoeveel procent van de teksten is geschreven op taalniveau B1?

Het antwoord is 5%.

Dat betekent dat 95% van alle (officiële) teksten lastig te begrijpen is voor een groot deel van de Nederlanders.

Inmiddels heb ik al honderden medische folders, webteksten en instructies gelezen. En ik kan jullie zeggen dat teksten in de zorg geen uitzondering zijn.

Ik heb me vaak afgevraagd hoe dat eigenlijk kan. Waarom schrijven we zo’n moeilijke teksten? Deze onderwerpen komen vaak terug in gesprekken met klanten:

1) Artsen en verpleegkundigen zijn hoogopgeleid en bezitten veel kennis. Die kennis brengen ze graag over aan de patiënt. Maar te veel kennis overdragen werkt averechts! Meer informatie = minder informatie.

2) Moeilijk schrijven is makkelijk. Het academische vocabulaire van taalniveau C2 biedt veel vrijheid qua zinsbouw en woordkeuze. Maar zodra je op B1 gaat schrijven moet je ineens keuzes gaan maken. Makkelijk schrijven is niet zo makkelijk.

3) Communicatieadviseurs hebben een zesde zintuig voor het opstellen van begrijpelijke teksten. Maar ze missen vaak de specialistische kennis om in de teksten van zorgprofessionals te snijden. De balans tussen medische kennis en de principes van begrijpelijke communicatie is lastig te vinden.

Gelukkig is er een trend gaande in de Nederlandse gezondheidszorg om teksten gericht aan patiënten begrijpelijker te maken.

Kijk bijvoorbeeld naar Rivas Zorggroep en OLVG die zich committeren aan de Direct Duidelijk Deal. Zo laat je aan alle partijen zien dat je begrijpelijke communicatie serieus neemt.

En steeds meer artsen en verpleegkundigen worden zich bewust van de voordelen van heldere patiëntcommunicatie. Zoals verhoogde therapietrouw en minder second opinions. De medische vakgroep en de afdeling Communicatie weten elkaar steeds vaker te vinden.

Ben jij ook met jouw ziekenhuis, zorggroep of andere instelling ook voornemens om begrijpelijker te communiceren naar patiënten?
Neem contact op en ik denk graag met je mee!

60% van de Nederlanders begrijpt teksten tot taalniveau B1 of lager.

Beheers jij de medische taal?

Een goede kennis van medische termen leidt tot meer werkplezier en betere zorgresultaten.

De online cursus Medische Taal is speciaal ontwikkeld voor iedereen die in de zorg werkt. Iets voor jou?

Recente artikelen

Een invasieve ingreep is een procedure waarbij de arts het lichaam van de patiënt binnengaat met een medisch instrument.

Invasief

Invasief betekent dat de arts het lichaam van de patiënt “binnendringt” met een medisch instrument. Als ezelsbruggetje kun je denken aan het woord invasie. Bij

lees meer
Comorbiditeit betekent dat de patiënt meerdere ziektes heeft. We bedoelen hiermee chronische ziektes zoals hoge bloeddruk en hartklachten.

Comorbiditeit

Comorbiditeit betekent dat de patiënt meerdere (chronische) ziektes tegelijk heeft. De term comorbiditeit wordt gebruikt om aan te geven dat de patiënt meerdere (chronische) ziektes heeft, zonder

lees meer
Conservatieve behandeling betekent dat de patiënt behandeld wordt zonder een operatie of een ingrijpende therapie.

Conservatieve behandeling

Een conservatieve behandeling betekent dat we de patiënt behandelen zonder een operatie. Hier volgen enkele voorbeelden. Conservatieve behandeling van botbreuken De medisch term conservatief wordt

lees meer

Voorbeeld DossierCheck

Voorbeeld GespreksPartner